Jarig op Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu Jarig op Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu

Jarig op Blanche Marie

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

26 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Heee.

Wohhh nog maar een maandje en ik ben weer thuis thuis thuis thuis thuiss!!! Me happy!

Haha en verder gaat het goed met me... Dit weekend ben ik naar Blanche Marie geweest....
Naaa dat was weer een zeer geslaagde, mooie, bijzondere, trip!!!
Maar later meer hierover.. Eerst zal ik vertellen over mijn ervaringen op de kinderafdeling.
Want inderdaad, vorige week zijn Eva en ik begonnen op de kinderafdeling! Hier staan we 5.5 week op, nu nog maar 3.5 (kort heee!!!).
Na de ervaringen met begeleiding op Chirurgie, had ik helemaal geen verwachtingen voor de kinderafdeling... maarrr wat blijkt, we werden die eerste week hartstikke goed (voor surinaamse standaarden) opgevangen! We hadden leuke collega’s om mee te werken en ze legden veel uit. Wat ook erg fijn is, is dat de collega’s onder elkaar ook Nederlands praten als wij erbij zijn! Jeej, eindelijk een discussie die je kan volgen! Ook hadden we aan het eind van de week een evaluatie met de hoofdzuster, dus hoe wij het die week hadden gedaan op de kinderafdeling.. Nou eigenlijk was het de orientatieweek, dus veel meekijken e.d. Maar deze week heb ik zelf al patientjes opgenomen, kids flesjes gegeven, eh vitale functies meten ed.. dus eigenlijk vanalles wat niet in de orientatieweek hoort. Maargoed maakt allemaal niet uit want ik heb een geweldige week gehad, ging heel snel en bij de evaluatie vertelde de zuster dat wij goed meewerken en van aanpakken weten, nouuu heel mooi.
De tweede week, vorige week dus, hebben we maar liefst, 3 dagen gewerkt en 4 dagen weekend, hahaha ja zo hoort het;)
Deze week stonden we de gehele week op de Jongens/Meisjes zaal, Eva en ik hadden die zelfs al een beetje gecoordineerd...
Ik vind het werken met de doelgroep veel leuker dan die op chirurgie.. Kids zijn echt geweldig=). Je hebt peuters die binnenkomen met slechte nierfunctie, huidaandoeningen, brandwonden etc en jongens/meisjes die voor amandelen verwijderen komen of aandoeningen aan de gewrichten,astma, kanker, urineweginfecties etc. Erg divers dus!! Ook is het leuk dat ieder kindje een eigen gebruiksaanwijzing heeft.. Elk kindje moet je anders benaderen, wil je hem zover krijgen...
Je maakt soms ook best heftige dingen mee, zoals een meisje die een petroleumlichtje op haar heeft gehad, dikke brandwonden op haar buik,onderbuik en benen. Nou die moest dus eerst in de box worden verpleegd (geisoleerd waar alle infectieziekten liggen) maar nu mocht ze op de zaal... Ik zag dus voor het eerst hoe zij werd gebaad.. Damn.. verband eraf en spoelen, ze KRIJSTE!!!! Damn die had echt veel pijn... maar ze had ook veel angst dus voordat je haar aanraakte begon ze al te huilen.. Ja zo een kindje van 4 jaar heeft dan al zoveel pijn meegemaakt wat je een kindje echt niet wenst...
Heftig hoor om dat kindje dan bij de armen stevig vast te houden anders slaat ze etc.

Nou en verder hebben we veel meegemaakt weer.. de eerste week was Tom nog op medische zending, dus waren wij saampjes alleen thuis.. De eerste dagen heb ik best veel heimwee gehad naar Stoelie.. het was zo geweldig... (zucht... ik wil nog steeds terug )
We hebben een abonnement genomen op de sportschool hier 5 minuten vandaan! Relaxxx joh, kan je zo vaak sporten als je wilt en je kan gratis gebruik maken van de sauna, nou echt luxe, lijkt net een Nederlandse sportschool:)
Donderdagavond waren Eva en ik naar de kerstwinkel gegaan. Ja die heb je hier!! Groott joh, allemaal lichtjes, kerstmuziek, ballen, blablabla, woh k heb zin in kerstt, lekker thuis =) Je hebt hier zelfs opblaaskerstmannen in een hangmat, jajajaj te GAAF!
Vrijdags waren we op stap geweest, eerst naar cafe en daarna door naar ZaZaZu. Best lachen:D We waren met een leuke groep!
Zaterdags kwam Tom thuis, jammer genoeg heeft hij het niet echt naar zijn zin gehad.. ja het werk was wel leuk maar daarnaast heeft hij zich nogal eenzaam gevoeld...
Tsja iedereen kan iets wat hetzelfde is, zo verschillend meemaken. Ik vond het een van de mooiste weken van Suriname..

Hmm en dan dit weekend, Blanche Marie!
We zouden voor 4 dagen gaan.. donderdag was het zover, pff om 4 uur je bed uit om je klaartemaken.. we waren met een klein groepje.. 5 personen.. eigenlijk zou de trip niet doorgaan met zo weinig mensen maar ik was jarig, dus maakte Rehana een uitzondering, LIEFF HE:D
Eerst reden we met busje naar Nickerie waar we op een ‘speedboot’ stapte opweg naar Apoera! Het plaatsje waar wij hebben overnacht ed. In de speedboot zaten we met een groep hindoestanen.. pff om 9 uur ‘sochtends zaten zij al aan de rum! Stoer hoor... wel vervelend op en duur want ze gingen liefdesverklaringen afleggen enzo...
Toen kwamen we op Apoera, 3 nachten mocht ik in mijn hangmat slapen! Jeej! Wat ook erg cool was, ik heb dus een groene hangmat en ik kreeg ook een groene klamboeee! Wohoe, groen rocks.

Maargoed daar aangekomen stond Dion, onze gids te wachten. Hij is echt een super gave gids! Eigenlijk is hij na deze dagen meer een vriend geworden dan een gids, want we waren met zo een klein groepje dus heb je al snel meer contact en persoonlijker, erg leuk hoor:)
Die dag van aankomst hebben we gezwommen en bracht onze bootsman ons naar de zandbank midden op de rivier, die er natuurlijk alleen bij eb is. Waah kikke! Echt mooi, zie foto’s!
’s Avonds hebben we het dorpje rondgelopen. Eigenlijk zou Apoera de tweede stad van Suriname worden, alleen jammer genoeg heeft de Binnenlandse oorlog hier verandering in gebracht.. Nu zou je kunnen zeggen dat de tweede stad van Suriname, Nickerie is... Nou, Apoera vind ik mooier hoor!

Ennn vrijdag, jaa ik was jariggg jariggg.. Wwiiii... Ja mooie ervaring zo in het binnenland van Suriname, met mooie natuur, goed weer, leuke mensen en 20 jaar worden! Jaa als ik later Oma ben zal ik dit nog vaak doorvertellen;) (“Weetje toen Oma 20 werd zat ze in Suriname.... etc“)
’s ochtends rond 6 uur liep ik samen met Tom en Eva naar onze boot waar ze mij feliciteerden en kadootjes gavenn, yeahh! Overigens had Eva mij ’s nachts rond 3 uur al gefeliciteerd, ja de eerste nacht hadden we beide niet zo goed geslapen zo in de hangmat:P ( de overige nachten heb ik wel als een blok geslapen hoor...!! )
Nouu maarre ik kreeg dus een cake-je met 20 kaarsjess, die heb ik dan ook uitgeblazen! Wohh, dat is lang geleden dat ik dat had gedaan hihii, verder heb ik van mijn ouders enzo nog een klein kadootje gehad met kaartje, had ik niet verwacht! Hadden ze stiekem meegegeven toen Eva haar ouderss kwamen. Verder heb ik een truitje gehad van Tom en Eva en 9 !! chocolade letters (mijn naam..), waaahh genoeg chocolade dus!
Van Eva heb ik een heel mooi (groen) fotoalbum gehad speciaal voor de foto’s van de avonturen die wij hier beleven=) heel lief!!! Lian, dankjewel voor het uitzoeken, lieff!!, haha :D
Toen later kwam Dion met een zelf geplukt bloemetje aanlopen, nouu na al die lieve dingen voelde ik me wel jarig!!
Na het ontbijt zijn we naar Blanche Marie watervallen gegaan, met de pick-up. We zaten in de laadbak! Kikke joh, vooral de terugweg want toen hebben Eva en ik de gehele weg, van anderhalf uur, in de laadbak gestaan, vastgehouden terwijl de auto 120 km/u ging over de bauxiet weg, GAAAF! Daarna waren we wel wat stoffig... ag boeiend, weer een ervaring die je niet kan meemaken in Nederland...
De Blanche marie watervallen liggen in het westen van Suriname, tegen Brits-Guyana. Blanche Marie is in de regentijd heel erg spectaculair.. ook als je op internet foto’s zoekt van Blanche marie zal je altijd de watervallen zien met heel veel water. Nu is het de droge tijd, dus er was weinig water, niet heel spectaculair dus maar wel HEEL mooi! Je kon nu ook lekker zwemmen en onder watervalletjes staan...
We waren ook met Dion meegelopen naar andere watervallen, er op geklommen (best eng!) en foto’s gemaakt zoals je kan zien.. Hmm daar was overigens mijn fotocamera in het water gevallen (met mij erbij) gehehe, ja nee niet slim, hij zat in een tasje waarvan ik dacht dat hij waterproof was, NOT! Maarja nu hij is opgedroogd doet hij het gelukkig nog!
Nouja verder hebben we daar rondgelopen, mooie foto’s gemaakt, nog gezond, beetje geslapen en weer terug gereden. ’s Avonds waren we omdat ik jarig was, speciaal naar de zandbank gevaren! Om 23.00 was het weer eb genoeg, waardoor de zandbank te voorschijn kwam.. daar zaten we dan, rond een kampvuurtje, op een zandbank midden in de Corantijn rivier, met VOLLE maan, heldere hemel bezaaid met sterren... en dan ook nog eens jarig zijn...
Mooi mooi mooi... zo speciaal.. moeilijk om te beschrijven wat je dan voelt hoor.
De volgende dag, zaterdag hadden we gerelaxt, uitgeslapen, kater wegslapen:P, wat bij Eva overigens niet gelukt was, die was misselijk!! Zou het door de slagroom komen? Hahaha.. nee geintje hoor, ze was best zielig;)
We waren naar een indianendorp gereden met de pick-up, natuurlijk weer staand in de laadbak:D En daar rondgekeken en verder gevaren naar een heel mooi strandje.. daar lekker gechilled...
’s avonds hadden we jungle tour!! Waren we weer in een laadbak van de landrover echt door de jungle gereden opzoek naar kaaimannen, spinnen, slangen, kikkers ed. Oja de chauffeur had zijn geweer al klaarliggen om een hert te schieten. Lucky us, we hebben er geen gezien.. pfff...
Wel heeft Dion voor ons kaaimannen gevangen en kikkers. Mooie foto’s van gemaakt!
Zondag was de dag van terugkeren naar de stad... zoals elke keer vond ik het weer heel jammer, shitt waarom is het binnenland zoo veel mooier en bijzonderder??
Best lachen trouwens, op de terugweg had de boot te weinig benzine.. ojee.. dreven we daar zo.. maar gelukkig kwam er een ander bootje voorbij waar we van mochten lenen:)

Nou en dat was dan weer een zeerr leuke tripp!!! Volgend weekend gaan we samen met Dion weer het binnenland intrekken waar hij vogels gaat vangen! Hij exporteert slangen en vogels naar andere landen, wel legaaal hoor!!
Dan gaan we weer in de hangmat slapen, jeej! Het weekend daarop waarschijnlijk Tonka eiland en daarna willen we nog iets doen.. jaa echt, zoveel mogelijk nog zien en het binnenland in!!!
Wat ook leuk is, is dat onze huisbaas met familie er nu ook is op vakantie, echt leuke lieve surinamers, dus dat is ook zeer gezelligg! Hopelijk koken ze een keer voor ons ;-)

Nog vier weken.. woeii...

Zoals Dion altijd zegt: “Halllooo, Let op de tijdd!”
(vertaling: dit zegt hij als er iets speciaals gebeurt, iets mooi is etc.. )
Kusss.

  • 26 November 2007 - 20:03

    Lian:

    ongelofelijk wat jullie allemaal doen en meemaken. soms heb ik wel het idee dat het maar goed is dat wij (moeders) niet weten wat jullie allemaal uitspoken daar, maar wel geweldig!!!!!! dit maak je maar een keer mee!!!!!!

  • 26 November 2007 - 20:55

    Anja:

    Hoi annemarie,eva en tom,wat hebben je weer veel meegemaakt.Speciaal voor Eva en Tom en de gidsen heel erg bedankt voor de fijne verjaardag van annie.Je helpen Annie toch wel een beetje met het opeten van al die letters.Succes maar weer op de kinderafdeling.
    groetjes papa en mama

  • 27 November 2007 - 06:55

    Louwie:

    Hee annemarie! Ik heb gelijk vanochtend je verhaal gelezen & foto's bekeken! Het klinkt allemaal weer echt geweldig wat je doet! (Het begint bijna saai te worden om dat te zeggen...is elke week zo :P) Mooi dat het ook in het ziekenhuis weer leuk is!

    Ik ga straks even wat van mijn werk afschuiven op andere mensen, zodat ik je later vanmiddag nog even een mailtje kan sturen! ;)

    XXX

  • 27 November 2007 - 10:30

    Ronnie:

    Hoi Zusje,

    Ik ga mee in Louwie zn reactie, het begint saai te worden om te zeggen, maar super vet weer hoor!! Klinkt als een vette manier om te genieten van je verjaardag :-). Wel cool dat we nu allebei onze verjaardag zo grappig hebben gevierd, al was het weer wat minder bij mij denk ik ;-).

    Nog maar 4 weekjes en dan kom je al weer terug joh.... damn, begint erg op te schieten, zorg maar je nog even goed geniet die laatste weken, voor je het weet zijn ze al weer voorbij!

    Nog een week en dan begin ik ook met werken, woei, zal ook wel weer even wennen zijn; want de afgelopen weken heb ik weinig uitgevoerd :-) :-).

    Succes op je werk nog de komende 3 1/2 week, zorg maar goed voor je kinder-patienten!

    Groetjesss & xjess

    Ronnie

  • 28 November 2007 - 08:24

    Adrie S.:

    Hoi Annemarie. Nog proficiat met je 20ste verjaardag hè! Zo te horen heb je een "niet te vergeten"-dag gehad! Leuk hoor! Je verhalen zijn nog steeds erg leuk om te lezen, met hele mooie foto's. Nou...nog een paar weekjes "werken" en vooral veel zien en genieten.
    Werken met kinderen is leuk hè?!
    Groetjes...en veel plezier nog !!
    Adrie S.

  • 28 November 2007 - 12:01

    Manon:

    Hee Annemarie!!

    Heerlijk verhaal weer om te lezen. En tof dat je op zon manier je verjaardag hebt kunnen vieren :) Ik zal je snel weer es mailen! Laatste tijd indd druk met huisje, verhuizen, ron zn afstuderen, werken etc! Maar wel leuk allemaal :)

    Spreek je snel! Geniet nog maar lekker van die mooie dagen daar!

    XXX Manon

  • 30 November 2007 - 21:19

    Henny:

    Hoi Annemarie,
    Nog van harte gefeliciteerd met je schitterende " natte" verjaardag.
    Heel mooie fotos het is te zien dat jullie erg veel genieten.
    Heel veel groetjes,
    Henny ( moeder van Tom )

  • 01 December 2007 - 13:28

    Bart:

    Ben weer beetje opgeknapt dus dacht zal hier ook weer eens iets achterlaten :) ja kan niks anders zeggen dan vet vet vet, de foto's liegen niet he :D en een topverjaardag indd maar dat wist ik natuurlijk al
    En je mag voor mij wel zo'n babykaaiman meenemen die zijn erg cool :P
    spreek je snel :) xxxxx

  • 09 December 2007 - 19:57

    Joris:

    Hey marie,

    Zojuist heb ik je verhaal nog eens gelezen en je foto`s bekeken. Waarschijnlijk is dit 1 van je laatste verhalen want jaja het is nog maar 2 weekjes :-). Dan gaan we samen een rondje door de binnenlanden van kapelle (bij mij thuis) lopen op zoek naar een kikker en een fazant en mag je bij mij achterop de fiets staan ja ;-) Ziet er allemaal leuk uit johh vooral die watervallen zijn erg mooi. Nou hier is het weer 21.00 uur dus ik ga nog eens even tv kijken.

    De groetjes en een knuffel xx

    P.s. Louwie was weer blauw van het
    weekend haha.

  • 10 December 2007 - 12:25

    Els (tante Van Eva):

    Hallo Annemarie,

    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel wat laat, maar zeker nog gemeend.
    Moet een fantastische ervaring zijn, onder een tropische hemel met nachtelijke geluiden in het midden van de rivier met spannende mensen om je heen je verjaardag vieren !
    Mooie foto's van indrukwekkende natuur, mooie foto's van soms knotsgekke, spontane, uitgelaten hollandse meiden die volgens mij het motto hebben: Live life to its full content ! En gelijk hebben ze.

    Indrukwekkend de verhalen over jullie belevenissen in het ziekenhuis. Heftig !

    Geniet van de nog resterende weken, het aftellen tot we jullie allemaal weer zien is hier in Nederland weer begonnen.

    Dag
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Aan alles komt........................... een eind

11 December 2007

Trippin'

26 November 2007

Jarig op Blanche Marie

11 November 2007

Stoelmanseiland =) !!!!!!

30 Oktober 2007

Vakantieee! RelaXXenn
Annemarie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 21592

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: