Overbridge, Colakreek,N-Amsterdam etc.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu Overbridge, Colakreek,N-Amsterdam etc.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu

Overbridge, Colakreek,N-Amsterdam etc..

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

14 Oktober 2007 | Suriname, Paramaribo

Hii.

Hier weer een berichtje vanuit het zonnige Paramaribo. Hoe gaat het met jullie? Nog steeds kouder aan het worden daar? Lekker de winterjassen aan:P?
Hm ik hoorde dat het een bewogen week is geweest in Nederland voor sommige mensen:( Dat is altijd wel lastig dat het leven in Nederland ook gewoon doorgaat en dat er dan dingen gebeuren waar ik zelf ook graag bij zou willen zijn enzo.. tsjaa..

Nou en wat heb ik afgelopen weken gedaan.... Vorige week stond ik alleen op de chirurgie afdeling.. op zich is die week erg snel gegaan, niet veel spectaculaire dingen meegemaakt maargoed.. En deze week stond ik op de verloskamer. Dit was een erg bijzondere week. Ik had nog nooit een bevalling in het echt gezien.. was heel benieuwd.. Nou de eerste dag heb ik dan een sectio gezien (keizersnede). Ik stond er van te kijken hoe er aan die buik wordt gesjort zeg , heel snel heel die buik opzij trekken om maar bij die baarmoeder te komen.. pff.. maargoed het kindje kwam levend ter wereld.
De daaropvolgende dag heb ik dan een vaginale bevalling meegemaakt, ik heb vanaf het begin bij de mevrouw gestaan en meegeholpen met puffen etc, het was haar eerste kindje en ze wist dus niet wat haar te wachten stond en vooral welke PIJN haar te wachten stond.. Dit heeft ze geweten ook! Ik heb haar dus bijgestaan in deze pijn en meegeholpen toen ze eindelijk mocht persen... na een hoop geschreeuw, gegil en geknijp (heel hard) in mijn hand, is een heeeeeel mooi kindje geboren. Ik vond het zo speciaal dat ik er een brok van in mijn keel kreeg.. echt waar.
Verdere dagen heb ik nog meegekeken en meegeholpen op de verloskamers, veel gezien, dus niet alleen een bevalling maar ook wat je er voor moet doen en wat erna. En ik heb meegeholpen op de baby kamer om de kindjes te baden en aantekleden enzo.. naa in het begin zit je nog van aaah hoe moet ik zo’n klein hummeltje vast houden maar na een aantal babytjes ging dit al makkelijker..
Echt zulke lieve kindjes allemaal... grappig ook dat zelfs hele donkere creolen gewoon een licht gekleurd baby’tje baren... ( in de loop van de jaren wordt de huidskleur donkerder)

Deze week was dus een hele bijzondere week en een mooie onderbreking in de stage weken.. Aankomende week sta ik nog 4 dagen met Eva op de verloskamer en dann VAKANTIEEE!
Yesss, we hebben er zin an.

Vorig weekend hebben we gezwommen int zwembad en we zijn naar overbridge geweest. Dit is net zoiets als White beach maar dan net iets anders en verder de binnenlanden in.. Nouu hier hebben we ook fijn gerelaxt en weer wat bruiner geworden. Het was best gezellig, we waren namelijk met een stuk of 13 meiden en dan 3 jongens.. Jammer genoeg eindige de dag in regen... Ja ze noemen het hier de droge tijd maarrr het regent iedere dag wel rond 4 uur ofzo... :( Sterkte als je hier naar toe moet in het regen seizoen want dan is het heeel ernstig.
Nou en dit weekend zijn we vrijdags naar Cola kreek geweest,is een soort vakantieparadijs met een kreek met water dat eruit ziet als jaaa... Cola.. verrassend. Hier zijn we naar toe gegaan samen met Denise en Marleen (twee meisjes van stage, gezellig hoor:) ) Cola kreek is meestal heeel erg druk met de vakantieperioden enzo, veel kinderen, maar deze keer waren wij zowat de enigen.. duss heel mooi.
En zaterdag zijn we een *^$$#@ eind wezen fietsen.. Helemaal van huis naar Leonsberg, daar een bootje gepakt en naar Nieuw-Amsterdam gevaren. Nieuw-Amsterdam is een fort op de plaats waar de Commewijne rivier en de Suriname rivier samenkomen. Dit fort diende in 17(??) als verdedingspunt voor enge mannen die met boten Suriname wilden veroveren.. Nou best leuk om te zien.. Het was wel ERGGG warm, dus we hebben niet uren lang rondgelopen. In de staatgevangenis dachten wij trouwens bloed op de muren te zien.. (zie foto) hmmz.. maar misschien is het ook wel verf? Gehe..
Daarna zijn we langs de plantages aan de andere kant van de rivier terug gefietst richting Paramaribo. Daar weer een bootje gepakt en toen waren we afgezet in het centrum.. Nog wat gegeten en toen naar huis.. pfff waren kapot!! Maar ik ben wel heel blij dat we het hebben gefietst, echt mooie natuur zie je en hele grote huizen en nouja je ziet eigenlijk vanalles.
Zondag (vandaag) hebben we het lekker rustig aan gedaan, veel aan ons begeleidingsplan gewerkt (moet volgende week af zijn:| ) en geinternet.

Verder zitten we ook nog steeds op salsa les.. nog 4 lessen en dan weer afdansen.. pff maar dan zijn we gevorderd en stoppen we ermee.. gaan we waarschijnlijk op een fitness school hier 5 min vandaan, lekker sporten! Ook gaan we nu elke woensdag naar samba-aerobics.. dit is eigenlijk gewoon aerobicen maar wel best intensief.. je gaat ervan zweten!
Duss... aan sporten heb ik geen tekort....

En verder genieten we volop hier.. we gaan in de weekenden ook lekker uit eten enzo:), gelukkig niet zo duur als in Nederland! Tsja en verder heb ik op dit moment niet meer zoveel te vertellen...

Nog een weekje en dan zit ik op de helft:) en nog 3 weken en dan medische zending.. poehh ik ben echt zo benieuwd hoe dat zal gaan.. echt super vettt!!

Nou doeidoeii
Kusssje xx.

  • 14 Oktober 2007 - 17:24

    Mama:

    hoi an,
    weer een super leuk verhaal met mooie foto's.Heb je verhaal en een paar foto's uitgeprint voor opa en oma.Succes komende week.
    groetjes mam en pap.

  • 14 Oktober 2007 - 23:19

    Bastiaan:

    hey daar, leuke foto's allemaal : ) groetjes !

  • 15 Oktober 2007 - 09:04

    Louwie:

    Hee chickie! Mooi verhaal weer hoor. Alleen bij iedere fotoserie die je erop zet krijg ik meer spijt dat ik niet naar het buitenland ben geweest!! Ziet er echt geweldig uit, behalve dan met de regen :P

    Halve marathon ging goed! Maar daar zal ik je wel even een mailtje over sturen!
    XXX

  • 16 Oktober 2007 - 13:13

    Parma:

    veel succes met stage/studie

  • 16 Oktober 2007 - 13:16

    Parma:

    wat is jou email adres
    de mijne is parma-12@hotmail.com
    weet jij toevallig het email adres van diagonesse ziekenhuis in paramaribo.
    dit je dit voor mij willen mailen.
    groetjes parma

  • 20 Oktober 2007 - 02:49

    Henny:

    Hoi Annemarie,
    Dat zier er erg mooi en gezellig uit allemaal.
    Jullie zien ontzettend mooie dingen dat is wel zeker.
    Geniet er maar lekker van en doe de groetjes ook aan Eva en Tom.

    dan krijg je de groeten van mij uit nederland( erg koud er is nachtvorst)
    Houdoe Henny ( moeder van Tom)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Aan alles komt........................... een eind

11 December 2007

Trippin'

26 November 2007

Jarig op Blanche Marie

11 November 2007

Stoelmanseiland =) !!!!!!

30 Oktober 2007

Vakantieee! RelaXXenn
Annemarie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 21598

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: