Eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu Eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu

Eerste stage week

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

01 September 2007 | Suriname, Paramaribo

Heé allemaal!

Dankjewel voor de reacties =) Super leuk!!!! Hoe gaat het met jullie allemaal? Nog spannende dingen meegemaakt wat ik niet mag missen:P?

Nou maar ik zal bij deze mijn verhaal vertellen over de eerste week stage etc. Vorige week vertelde ik al dat we maar 4 dagen moeten werken, relaX! Want vier dagen is ook echt lang zat.. Die warmte hier is best vermoeiend namelijk en we moeten elke keer om 6 uur al uit bed! JA Halloooooo.. gehe het zware leven is begonnen hoor mensen...

Maargoed over de stage; het was deze week heel erg wennen. We lopen stage op de afdeling Interne Geneeskunde/Chirurgie. De mensen die dus op deze afdeling liggen zijn heel erg verschillend. Bij de één moet er iets geamputeerd of verwijderd worden (denk aan een gezwel) en bij de ander ontstaan er vele infecties door HIV. Ook liggen er vele diabeten waarbij bijvoorbeeld het probleem ontstaat dat de voet langzaam afsterft... Je komt dus vele dingen tegen wat erg interessant is.
Jammer genoeg zijn Eva en ik deze week niet echt goed begeleid. ’s Ochtends zegt de hoofdzuster wel van, je mag met die meelopen, maar die op zijn beurt vraagt je niet mee, nee daar moet je zelf achteraan lopen. En wat ik dus echt haat is de hele dag achter iemand zijn kont aanlopen.. Neeh niets voor mij, maargoed dat moet je altijd int begin ,maar ook het de hele tijd vragen van of je er bij mag zijn is erggg vermoeiend! Wat ook meespeelt is dat er op de gehele afdeling maar 12 patienten liggen, terwijl er (ik heb ze geteld:p) 15 personeelsleden rondlopen. Waarbij ik moet zeggen dat 3 kwart van de personeelsleden surinaamse studenten zijn.. dusss er is weinig te doen wat weer leidt tot veel zitten/niets doen.
Gelukkig gaan de studenten volgende week met vakantie, dus hopelijk is er dan meer werk voor ons..
Verder is het wel gewoon gezellig. Ik bedoel van er zijn veel surinaamse studenten die erg aardig zijn en ik vind het heel leuk om te horen hoe die mensen hier leven enzo. Ook hadden een paar zusters voor iedereen van het personeel gekookt op de afdeling (dat kan hier gewoon!). Het was één of ander surinaams gerecht (rijst,vlees,pepers,gebakken banaan) wat erg lekker was!
Maar nu ik dan eindelijk in het ziekenhuis werk, ga ik toch twijfelen of ik dit nou wil.. Hier in dit ziekenhuis wordt er helemaal niet patient gericht gewerkt. En dat vind ik erg jammer want ik wil juist iets betekenen voor de patient. Wat ik bijv super gaaf vond was dat er een jongen op de afdeling was die in een rolstoel zat. Deze jongen kan haast geen Nederlands verstaan of spreken omdat hij uit de binnenlanden komt. Hij zit heel de dag alleen een beetje in zijn rolstoel te gameboy-en en praat nooit behalve als zijn familie op bezoek komt. Ook moet deze jongen veel braken nadat hij heeft gegeten, hij zwakt dus heel erg af. Het zielige is dat er amper aandacht aan hem wordt besteed. Donderdag ging ik naar hem toe en ging toen samen met hem zitten game-boyen. Ik vond het super toen hij moest glimlachen en mij met Ja aangaf wanneer ik moest switchen van links-rechts. Hij leek er echt een beetje door opgevrolijkt te zijn! Jeej! Maargoed om dus een lang verhaal kort te maken, stage lopen in het ziekenhuis is heel erg wennen maar het komt vast goed!! 

Verder hebben we deze week veel uitgerust van het stage lopen en maandag zijn we naar een zwembad geweest wat erg lekker was, je koelt er mooi vanaf. Vandaag waren we naar een zwembad geweest die op het dak van het Krasnapolsky hotel ligt, gaafn en luxeee!!
Vrijdag waren we trouwens naar de centrale markt geweest van Paramaribo.. Wooh die is echtt groot. Wel heel leuk maar het stinkt ook heel erg:S Je hebt namelijk ook een zaal waar er allerlei vlees/kip en vis ligt, brrrr stannkk...
Hahha grappig was ook dat iemand aan Eva vroeg, hee sneeuwwitje ben je verdwaald? Offdat witte bonen goed mixen met bruine bonen;) hahaha.. ja very funny! ( ;-) )
Het verkeer is hier overigens echtt een keiharde chaos, je fietst met gevaar voor eigen leven, check de foto’s.
Verder zijn we vrijdagavond nog uit eten geweest bij een echt Roti restaurantje. Damn dat was lekker! Wat ik eigenlijk niet wist was dat je het wel met je handen moet eten. Dan krijg je op je ene bord een soort pannenkoek en op de ander aardappelen,groente en ei. En dan moet je dat dus gaan mixen. Hehehe omdat we niet wisten hoe het moest, hebben we er maar het beste van gemaakt, lekker zooitje dus. Wel heel grappig.
Wat ook erg leuk is, (behalve dat ik Carmageddon heb uitgespeeld, yeah:P ) is dat Eva en ik ’s avonds onder het relaxen/gamen, de leukste liedjes verzinnen. De leukste is het liedje van Dommel maar dan met de tekst, “daaar komt Toohom, van stiphout, heel lief wit en rond”. Okeeeé je moet er bij zitten wil je er om kunnen lachen:P Tom kan de humor er ook (nog) niet van in inzien, hihi 
Nouu en verder heb ik nog allerlei foto’s gemaakt. Ook van het ziekenhuis binnen! De buitenkant ben ik vergeten:S jaa best blond. Maargoed die komt nog dan...
Zondag gaan we naar white beach, lekker relaXen en bruin worden;) wat ze hier overigens heel raar vinden:p Die domme bakra’s (blanken) gaan op het heetst van de dag vol in de zon liggen!
En mayB volgend weekend naar Galibi. Daar zijn hele moooie stranden! En dan is het beach feest wat maar één keer per jaar is...

Maargoed.. dit was het wel weer tot de volgendeee keer en kben benieuwd naar jullie=)!!!!!!!!!!

Doeidoeii kusssie

  • 02 September 2007 - 13:18

    Je Trouwe Lezer:

    Hee meissie! Leuk om te lezen hoe het je daaro bevalt. Hopelijk gaat het goed bevallen in het ziekenhuis als je een beetje zelfstandig kan gaan werken, dat is inderdaad wel beter dan de volgeling uithangen! Veel succes & je ziet binnenkort nog een mailtje verschijnen!
    XX Lou

  • 02 September 2007 - 17:26

    Sanne:

    Heej meid
    Echt leuk om te lezen hoe het met je gaat enzow ook de foto's zijn vet!! Alleen de volgende keer wil ik toch meer foto's zien hahah duzz veel foto's maken. Veel plezier volgend weekend in Galibi!!!
    Dikke kus en knuffel sanne

  • 02 September 2007 - 18:50

    Joris:

    Heyhey Marie,

    Hier gaat het ook nog steeds goed hoor. Bij jou ook nog steeds zo te lezen lekker veel luieren enzo :D. Alleen de verhouding 15 op 12 is wel een beetje fout. Louwie heeft het over volgelingen uithangen, je kan beter zeggen de vrije vogel uithangen. Ik ben gister trouwens nog met maarten en Daisy op stap geweest. Was ook erg gezellig en d,o met de Lou wezen happy houren in toro uiteraard was het weer lou blauw (blauwie). Dit was een erg gezellige avond, en vrijdag had ik vrij. Voor de rest nog wat thuis gewerkt en zodoende is het weer z,o avond. Nou ik ga nog even tv kijken om er vervolgens weer een weekje tegen aan te gaan.

    Doedoeg en blijf scherp he bij de amputaties. Owja en een kusje van de (gangstuhhh :d) Ja ik heb mn lolbroek niet echt aan maarja ik doe mn best.

  • 02 September 2007 - 21:21

    Bart:

    Hello girly=) Leuk dat je ff belde, mooi dat het nog allemaal relaxt is. Mis je wel.. Ik volg je verhalen wel weer hier! Leuke foto's btw :D Kusss Xx

  • 03 September 2007 - 17:37

    Jaap, Joke En Stefan:

    Hoi Merietje,
    Net al jouw verhalen gelezen. Ik heb ook weer een stunt uitgehaald, kaart gestuurd met blijkt te weinig aan postzegels en huisnummer 9 (heb ik voor opa en oma ook gedaan dus dubbel dom). Hoop dat je bij de buren nog wat kunt opvissen. Ik hoop dat je snel je kunnen mag tonen, want genoeg ervaring!
    Veel plezier en genieten!!!!!1
    Groeten van ons drietjes

  • 06 September 2007 - 14:14

    Annerieke:

    hey annemarie, leuk om al je avonturen te lezen! jij maakt het wel daar. hier in eindhoven is alles goed! david is afgelopen week verhuisd, en deze week komt een nieuwe jongen (peter), we houden je op de hoogte... en daisy acclimatiseert volgens mij ook best goed in het eindhovensche, ze rookt niet op jouw kamer maar gezellig bij mij. lieve groet vanuit eindhoven, altijd de gekste!!

  • 08 September 2007 - 12:54

    Mariken:

    heee Annemarie!:)
    kei grappig want jij en eva schrijven echt precies dezelfde dingen op haha dus hier lees ik alles precies etzelfde nog een keer:D maar jouw verhalen zijn iets minder chaotisch als die van haar hahaa
    en coool ook foto's hier :D

    ik vond dat wel heel leuk om te lezen over die jongen in die rolstoel.. toch meer op persoon gericht als op de ziekte zeg maar he, is ook erg sph-verantwoord;) hihi
    nouu heeel veel plezier en succes daar nog! en ik hoop dat deze week int ziekenhuis was leuker was!! maar dat hoor ik snel :D
    DOEI!

    kus, Mariken

  • 08 September 2007 - 14:13

    RowanEdge:

    Hey an!!

    Heb nog niet tijd gehad om een goede mail in elkaar te flatsen vol met vragen over het leven in Suriname, maar ik vind het erg leuk om zo te lezen wat je allemaal doet!! Klink iig allemaal super toff en intressant en ik hoop dat je stage wat beter wordt en je nog meer mensen blij gaat maken :) Ik wist alleen niet dat je zo'n game addict was ?! haha

    Mijn stage is ook begonnen, deze hele eerst week geschilderd en schoongemaakt hahaha

    Ik zal je snel eens wat uitgebreider mailen.. tot nu toe lees ik je stukjes nog wel!

    Kus

  • 08 September 2007 - 14:30

    Peentje:

    Hej Annie?!

    Alles goed in Suri? Ik heb vandaag post naar jou verstuurd dus hou je brievenbusje goed in de gaten!;) Het zal wel een weekje duren denk ik.. lekkere verrassing nu ik het al verklap hè:p Maar ik zag in je berichtjes dat je oom en tante het ook al eerder verklapt hadden haha.
    En wat heb jij gedaan/ ga je nog doen dit weekend? Ik heb vandaag nog niet echt veel gedaan, ga zo een hyves voor mn broertje aanmaken haha. Ik zou eigelijk moeten gaan leren, maar heb daar echt geen zin in. Nu ik zoveel in de trein zit probeer ik daar zoveel mogelijk te doen.
    Nog een fijn weekend en succes met stage!

    Kus Peen

  • 08 September 2007 - 14:32

    Peen:

    Dat vraagteken bij hej annie! is een foutje haha.. staat beetje raar:P

    X Peen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Aan alles komt........................... een eind

11 December 2007

Trippin'

26 November 2007

Jarig op Blanche Marie

11 November 2007

Stoelmanseiland =) !!!!!!

30 Oktober 2007

Vakantieee! RelaXXenn
Annemarie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 21593

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: