Galiibii - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu Galiibii - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemarie Jonge - WaarBenJij.nu

Galiibii

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

10 September 2007 | Suriname, Paramaribo

Hee bakra’s !!!

Fawaka? Hier gaat het goed! We zijn na drie weken wel gewend hier.. maar toch blijft de warmte, erg warm:P En de bevolking hier zegt dat oktober nog warmer wordt, jeeeej, feest! Not.. :P Maargoed wij mogen natuurlijk niet klagen want jullie zitten daar in het herfstachtige Zeeland/Brabant.. Hehe toch? Of is het nu opeens keihard zomer- weer geworden?
Deze week heb ik weer best veel meegemaakt. Vorige week maandag heb ik samen met Eva meegecrosst in een ambulance, woensdag trouwens ook. Maarrr ik vind dat wel super gaaf! Zit je zo voorin in de ambulance, met keiharde sirene aan en dan besef je van wow ik rij hier in Paramaribo!

Overigens zijn de patienten die we ophalen geen ‘echte’ spoedgevallen, meer mensen die ziek zijn geworden (braken, uitdroging, etc). Maar toch het blijft speciaal! Op de afdeling is het nu ook wel wat beter. Doordat er minder stagiaires zijn en wij meer weten over de afdeling, kunnen wij ook meer uitvoeren. Zoals intake-gesprek voeren, tensie/pols/temp meten, wondverzorging, bloedsuikerprikken, bedden soppen ( pfff moet dat?! ) en mensen wassen natuurlijk.. Nou nu ik het zo typ lijkt het niet super moeilijk, hehe maargoed hoe langer je er bent hoe meer je gaat doen, hopen we dan!

Verder zitten we sinds vorige week op salsa les! Kei leuk! Hahah de dansleraar is best kikke en heeel de groep zijn nederlanders. Wij dachten, allemaaal meisjes, maar er zitten ook stuk of 5 jongens tussen waaronder Tom. ( een ware danser;) ) Toen ik eenmaal een beetje bezig was merkte ik dat ik mijn moves van Janvier nog niet helemaal vergeten ben :P Die goeie ouwe tijd...

Ooja vorig weekend waren we nog naar white beach geweest! Naa best mooi daar hoor! Wel is het water kei bruin (suriname rivier) maargoed wel verfrissend! Check de fotows!

Hmm en dan dit weekend was ons eerste echte tripje, GALIBI! Nouu dat was superr. Ik was samen met Eva en Tom dan en Sabine/Loes. Zij waren onze onderburen.. Jammer genoeg gaan ze dinsdag naar huis.. ze waren hier alleen op vakantie.. Maarr Galibi is dus rechtsbovenin Suriname. Hier wonen de indianen. Nu moet je niet denken dat het dorp bestaat uit langharige mensen met wigwams, maar het gezicht van de mensen is nog wel tipisch indiaans! Op Galibi kan je eigenlijk de zeeschildpadden zien die dan hun eitjes komen leggen op het strand. Maar jammer genoeg is dat seizoen voorbij... Wat er wel was, was het één keer per jaar, beachfeest! Voor Suriname een hele happening. We gingen vrijdagochtend vroeg weg met een busje, super cool busje overigens! Maar de wegen naar Galibi toe zijn heel erg hobbelig.. nou mijn rug heeft het geweten hoor! We moesten met het busje doorrijden naar Albina en daar met zo’n korjaal naar Galibi.. Echt heel leuk om dat een keer mee te maken met zo’n soort kajak! De rivier was wel heel erg omstuimig dus we hebben veeel water op ons gekregen.. maargoed deert allemaal niet.. want toen we aankwamen was het superrr mooi! Je kon in een hangmat of in een hutje slapen. Wij hebben maar gekozen voor het hutje, hadden namelijk geen hangmat. Zoals je kan zien op de foto’s zag het er erg roze uit;) Wel heel praktisch en ik heb redelijk goed geslapen. Verder hebben we dit weekend heerlijk gerelaXt, beetje bijgebruind en gefeest! Poehh.. al die rum hier viel me toch een beetje ‘verkeerd’ de volgende dag;) hahaa.

Oo ja en hier lopen dus heel veel zwerfhonden.. ook als we naar het ziekenhuis fietsen zien we zoveel uitgemergelde beestjes.. dan kom ik helemaal met een bezwaard hart aan opt ziekenhuis:=(
Hier in onze straat hebben we Sjaakkie! (nee niet vernoemd naar je papa louwie;)) Sjaakkie is echt een keilief hondje! Wel is hij niet helemaal gezondd.. eerst dachten we dat hij schurft had maar dat is niet waar gelukkig, dus nu aai ik hem heel voorzichtig over zijn kop. Tom vind hem nog steeds niet leuk.. naaa.. haha maarja=)
En nu na Galibi heb ik nog een heel zielig verhaal over een hondje. Deze kreeg de naam Kees. Kees was ook zo’n super lieve hond. Vanaf vrijdag liep hij al achter ons aan.. In het begin denk je van, nee he irriiitant. Maar daarna, hij bleef bij je en ’s avonds liep hij ook met je mee, dus je was altijd beschermd want als er ook maar iemand in onze richting durfde te stappen ging hij al blaffen.
Wat ook grappig was, maar ook een beetje irritant, was dat de hond zelfs zaterdag mee de dansvloer op wou.. Ehhhh... toen hebben we hem maar even terug gebracht naar het huisje. Maargoed zondagmiddag gingen we dus weer terug met de boot.. en Kees had door dat er iets mis was dus hij de hele tijd zenuwachtig doen enzo.. op het moment dat wij de boot instapten lag hij nog aan de kant zielig te kijken. Maar toen het starten van de motor even duurde, kwam Kees naar de boot gezwommen en kwam naast mij met zijn voorpoten in de boot hangen.. Naa ik kreeg me toch een brok in mijn keel.. waarom kan ik hem niet gewoon meenemen:(.. Nog zieliger, toen de boot ging varen kwam het hondje nog heel lang achter ons aanzwemmen... shittt hij zou kunnen verdrinken! Gelukkig keerde hij toch nog om.... maargoed ik kan niet zo goed tegen zulke dingen duss de tranen stonden in mijn ogen... zoooo zielig! En wie nu vind dat ik mezelf aanstel, je was er niet bij dussss ....:P

Zoo.. ik heb weer een heel lang verhaal getypt, je maakt in de eerste weken zooveel mee, zoveel nieuwe indrukken. En ik wil jullie hiermee een beetje beeld geven wat ik hier doe, hoe ik over dingen denk etc.. Hopelijk lukt dat een beetje, gehe;)
Ik heb ook (als het gelukt is) veel mooie foto’s erbij geplaatst! Nou tot de volgende keer.. ik ga weer beginnen aan een heleee week hard werken.. Haha :)

Kusss.

p.s Dankjeee voor de reacties:)

  • 10 September 2007 - 21:02

    Therese:

    Heeeey annie
    Ik vond het super je even gesproken te hebben op msn. Ik hoop je snel weer te spreken. Heeeeeeeel veel plezier in suri he. Je hebt echt mooie foto's gemaakt
    Tot snel drollie:p
    Kus

  • 11 September 2007 - 10:27

    Lian:

    zielige hondjes, misschien kunnen we een asiel beginnen???? groetjes

  • 11 September 2007 - 10:48

    Bastiaan:

    whoa chillen to the max daar ; )

    groetjes !

  • 11 September 2007 - 16:13

    Henny ( Moeder Tom):

    Hoi Annemarie,
    Ziet er erg goed uit en zo te zien hebben jullie veel plezier gehad.
    Maak er verder maar iets leuks van en tot de volgende keer maaar weer!!

    groetjes Henny

  • 11 September 2007 - 19:00

    Keesje (joris):

    Hoi marie

    Nu ik je zinderende verhaal weer heb gelezen heb ik mijn koffers al vast ingepakt. Al die mooi palmbomen en die hitte dat lijkt me wel wat. Het ziekenhuis is trouwens nog best groot zeg. De werkzaamheden zijn dan misschien niet al te leuk maar wie weet staat je binnenkort een hart transplantatie te doen. Op de foto`s is ook goed te zien hoe ruim alles is dat is is hier toch wel anders in de zandweg :)
    Hierzo is het altijd nog een beetje hetzelfde he, louwie nog steeds iedere week blauw etc. Ik heb het in ieder geval keidruk met werken en met regelmatig op mn mieter krijgen van de uitvoerder, als iets niet goed is besteld :) leer je overigens erg snel van.

    Nou dat was hem dan maar weer, dus voor nu een dikke kus

    Ps. het is hier nog steeds hetzelfde weer als toen je weg ging.

  • 12 September 2007 - 10:47

    Lou:

    Hee chickiee!
    Ziet er echt relaxt uit zeg, met al die palmbomen daar! Das toch net iets tropischer dan de wemeldingse costa!
    Zonde van al die hondjes..maar gelukkig is Sjaakkie beetje lief. Hier mag je Sjaakkie ook wel es over z'n kop aaien hoor... vind ie vast niet erg!

    XX

  • 13 September 2007 - 14:12

    Marcia:

    Hey Annemarie,

    wat leuk om te lezen dat je t naar je zin hebt daar!
    leuke fotos ook!
    Ik hoop dat je dr heel veel leert en nog veel meemaakt...leuke dingen dan he : )
    heel veel succes en ik blijf je volgen!

    Groetjes Marcia

  • 13 September 2007 - 18:04

    Michelle:

    Dag Annemarie..

    Super om al die super verhale te lezen!!Het ziet er helemaal geweldig uit op de foto's!!
    zo te zien is het wel gezellig..
    hoop snel weer zo'n leuk verhaal van je te lezen..
    Liefs xxx Michelle

  • 17 September 2007 - 11:56

    Els (tante Van Eva):

    Hallo Annemarie, Eva en Tom,

    Erg gezellig, super cool deze verhalen!

    We vragen maar niet of jullie gewend zijn aan Suriname maar wel of Suriname inmiddels gewend is aan jullie ?
    Mooi verslag van een reis met feestje en dan die foto's, GEWELDIG !
    En wat het verhaal van die hondjes betreft..... contact opnemen met Belinda Meuldijk of Birgit Maasland ?????
    Veel plezier nog !

    groeten

    Els en Jan

  • 18 September 2007 - 21:17

    Ko En Jolanda:

    Hoi Annemarie,

    Hier dan ook even een berichtje van ons. We zitten nog midden in de verbouwing, vandaar dat het even geduurd heeft. Onze Dies is 7 jaar geworden en heeft een echt indianenfeest gegeven met wigwammen-bouwen, broodjes bakken boven de vuurkorf, pijl en boog-schieten (op knuffelberen!) en scharreljacht. We hadden mooi weer, dus was het een succes. Vorige week is de keuken geinstalleerd en het wordt erg mooi. Alleen zitten er strepen op het granieten aanrechtblad en het ziet ernaar uit dat het eruit gesloopt moet worden :( Foutje... Nou ja, we zien wel. Voor de rest hier geen nieuws. Volgens mij is het goed toeven in Suriname als ik het zo op de foto's. Heb je al kerrie-eieren gegeten? Mijn huisgenoot maakte dat in Rotterdam wel eens klaar en ik vond het erg lekker. (Mijn broer vond het trouwens niks)

    Groetjes uit Wemeldinge,
    Ko, Jolanda, Dies en Anne

  • 20 September 2007 - 20:58

    Ankie:

    Hoi Eva en Annemarie!
    weet niet of jullie mij nog kennen nu ik een ex-verpleegkundestudentje ben :P
    erg leuk om jullie verhalen hier zo te volgen, lijkt me echt supergaaf daar! Mooie foto's ook!
    Ik wens jullie nog veel plezier en hoop dat jullie nog veel leren daar! :)
    veel liefs, kus ankie

  • 23 September 2007 - 09:59

    Therese:

    ha annie
    Alles goed? Ik ben wel benieuwd wat je deze week zoal gedaan hebt. Ik hoop snel weer iets van je te horen. Over drie maanden ben je weer lekker thuis :D
    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Aan alles komt........................... een eind

11 December 2007

Trippin'

26 November 2007

Jarig op Blanche Marie

11 November 2007

Stoelmanseiland =) !!!!!!

30 Oktober 2007

Vakantieee! RelaXXenn
Annemarie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 21595

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: